
البته این قایق هنوز ساخته نشده و هم اکنون در حد یک طرح ابتدایی از سوی گروهی از محققان ارائه شده است، اما به نظر میرسد در سالهای آتی که چندان هم دور نخواهد بود، نخستین نمونههای واقعی آن سر از آبهای آزاد و دریاچههای جهان درآورند. محققان خوش ذوق شرکت Sauter Carbon Offset Design که در زمینه طراحی سیستمهای عاری از کربن فعالیت دارند این محصول فناورانه را طراحی کردهاند، اما چرا آن را میتوان قایق دوستدار محیط زیست نامید؟
تأمین انرژی برای انجام کارهای مختلف، از حرکت قایق گرفته تا انجام کارهای مختلف درون آن منجر به تولید آلایندههای زیستمحیطی میشود، اما در Super Nova تلاش شده است تا از 3 منبع کاملا پاک برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده شود. انرژی خورشیدی اولین و اصلیترین منبع مورد نظر دانشمندان بوده به طوری که همین نگرش تاثیر بسزایی در شکلگیری ساختار کلی قایق داشته است. پس از خورشید استفاده از انرژی جنبشی قایق در رده دوم قرار میگیرد. این ابتکار عملی است که گرچه پیش از این بسیاری از دانشمندان متوجه امکان استفاده از آن شده بودند، اما تاکنون تلاشی در این خصوص انجام نشده بود. در نهایت بادبانهای فوق مدرن قایق نیز سهم قابل توجهی در تامین انرژی مورد نظر داشته تا در کل این قایق از هر حیث استحقاق عنوان نخستین قایق بزرگ دوستدار محیط زیست جهان را داشته باشد. این مجموعه 3 گانه به قایق این امکان را میدهد تا بدون هیچگونه مشکلی تا 7 هزار مایل دریایی در سال به حرکت خود ادامه دهد، اما این تنها یک روی سکه است. قایق به گونهای طراحی شده است، زمانی که در اسکله پهلو میگیرد شبکه برق درونشهری را تنها با اتصال یک کابل تغذیه کند. کارشناسان به این قایق بزرگ تفریحی به عنوان وسیله سرگرمکننده فوق مدرنی نگاه میکنند که در آینده علاقهمندان میتوانند نهتنها از سوار شدن بر آن در نقاطی از جهان نظیر آبهای مدیترانه لذت ببرند بلکه از این نکته خیالی آسوده داشته باشند که سهمی در آلودگی هوای جهان ندارند!رویاییکه به واقعیت تبدیل میشود
ریچارد یکی از مدیران ارشد شرکت سازنده با اشاره به طیف گسترده فناوریهای سبز به کار گرفته شده در این قایق بزرگ تفریحی میگوید: آنچه در طراحی اولیه این قایق دیده میشود نشان میدهد که به کارگیری فناوریهای سبز در قایقهای بزرگ تفریحی چندان دور از دسترس نیست و نباید به آن صرفا به عنوان یک ایده فانتزی برای سالهای بسیار دور نگاه کرد؛ البته به عقیده وی در دوران فعلی هنوز به سطح قابل توجهی از فناوریهای مورد نظر برای عملی کردن چنین نقشههایی دست نیافتهایم، اما با سرعتی که در ارائه نسل جدید فناوریها و بخصوص فناوریهای پاک دیده میشود، ساخت قایقهایی نظیر Super Nova خیلی زود به واقعیت تبدیل میشود.
قلب این قایق یعنی قسمت موتوری آن از نوع دوگانهسوز است. این تجربهای ارزشمند است که پیش از این در چند قایق دیگر به کار گرفته شده و اتفاقا با نتایج دلگرمکنندهای نیز همراه بوده است. مجموعه موتور این قایق شامل یک دستگاه موتور الکتریکی دیزلی ساخت شرکت مرسدس بنز Blue Tec است که توان قابل توجه 1600 کیلو واتی را تولید میکند. بادبانهای قابل چرخش و انعطافپذیر قایق، سیستم بهرهگیری از انرژی جنبشی و در نهایت استفاده از برق تولید شده توسط سلولهای خورشیدی، نیروی مورد نیاز برای فعالیت مدام این موتور را تأمین میکنند. در حقیقت میتوان گفت مجموعهای از فناوریهای نوین و البته پاک، دست به دست میدهند تا این قایق در آبهای آزاد و دریاچههای جهان به حرکت در آید. نکته جالب توجه درخصوص این قایق وسعت چشمگیر سلولهای خورشیدی آن است به طوری که اندازهگیریهای دقیق حکایت از وجود آرایههای خورشیدی به وسعت 650 مترمربع دارد. در کنار این بادبان فوق مدرن میتوان به سیستم ذخیرهساز یونی قایق اشاره کرد که براحتی میتوان آن را با اتصال 2 شاخه به برق شهری شارژ نمود. این مجموعه کارآمد به Super Nova این امکان را خواهد داد تا به رکورد خیرهکننده کاهش 75 تا 100 درصدی گازهای گلخانهای آن هم در حین حرکت با سرعت 18 گره دریایی دست یابد. گذشته از آن این قایق اگر با سرعت متوسط 8 گره دریایی حرکت کند با تکیه بر سیستم ذخیرهساز انرژی الکتریکی و تجدیدپذیر خود میتواند مسافت بیپایانی را در آبهای جهان طی کند که این خود یکی از برگهای برنده این قایق به شمار میآید.
در قسمتهای مختلف داخلی این قایق نیز ردپای استفاده بهینه از انرژی دیده میشود.
به کارگیری سیستمی فوق مدرن موجب میشود تا نهتنها از اتلاف گرما جلوگیری شده بلکه از آن برای مصارف مختلفی استفاده شود. اینهمه صرفا به لطف مدیریت رایانهای انرژی در این قایق است که در کنار سیستمهای مختلف هدایت و نگهداری کار با آن را برای قایقرانها به سرگرمی دلنشینی تبدیل میکند.
Super Nova شصت متر طول و 18 متر نیز عرض دارد و به گونهای طراحی شده که تا 14 مهمان در کنار مجموعه خدمه 16 نفری آن بدون مشکلی از حیث فضای حرکتی روزها و هفتههای متوالی را در دریا و اقیانوس سپری کنند. قایق کمتر از 125 تن وزن داشته و تا 22 گره دریایی نیز حداکثر سرعت دارد و زمانی که در اسکله پهلو میگیرد میتوان تنها با اتصال یک کابل ساده به برق شهری، شبکه درونشهری را تغذیه کرد. اما اکنون نوبت به هزینه استفاده از این قایق فوق مدرن میرسد. ریچارد در این خصوص آمار و ارقام جالب توجهی ارائه میکند. او میگوید: اگر شما و 50 نفر از دوستان نزدیکتان تصمیم به خرید این قایق بگیرید، هر یک باید یک میلیون دلار روی میز بگذارید. این یعنی که هر یک از شما میتواند برای یک هفته تمام در طول سال قایق را برای خود داشته و با آن در هر نقطهای از جهان سیر و سیاحت کند؛ البته به عقیده وی تنها پس از چند سال کل سرمایهگذاری که در این زمینه صورت میگیرد به جیب سرمایهگذار باز میگردد.
Super Nova را میتوان مظهر آتی بهکارگیری فناوریهای سبز در سیر و سیاحتهای دریایی به شمار آورد و گرچه هنوز تاریخ مشخصی برای ارائه آن اعلام نشده اما به نظر میرسد تنها کمتر از یک دهه با رونمایی از مدل واقعی آن فاصله داشته باشیم.